❤️ משלוח חינם ברכישה מעל 350 שקלים
לכל אחד הסיפור שלו: ביוגרפיות של חפצים ודמיונם של אספנים

לכל אחד הסיפור שלו: ביוגרפיות של חפצים ודמיונם של אספנים

מאחורי כל פריט אספנות מסתתר סיפור שלם: מהרעיון שהפך לאובייקט תחת ידיו של היוצר, דרך האנשים שקנו אותו לראשונה, ועד המסלול שעשה כשהחליף ידיים וכתובת. בכל פעם שאני מתבונן על אחד הכלים באוסף שלי, אני לא יכול שלא לתהות מה עבר עליו, עד שהגיע אל האוסף הפרטי שלי

כמו לבני האדם, גם לחפצים יש ביוגרפיות. היסטוריה שנוצרת כשהם נוצרים, תחילה בדמיונו של היוצר, ואח"כ בסטודיו או במפעל, ממשיכה כשהם נארזים ומוצאים להם בית, ומשם והלאה, אם שפר עליהם מזלם, הם מחליפים ידיים, לפעמים חוצים יבשות ועוברים מסעות מרגשים.

למשל, קנקני החלב האלו.

הם נולדו במערב גרמניה, במפעל Schirnding בבווריה, בתחילת שנות השישים. אלו היו שנים פוליטיות מאוד, וטעונות מאוד, והקרמיקה של אותן השנים מהדהדת את העולם המשתנה ואת החיפוש אחר אסתטיקה חדשה מצד אחד, ושימור התנועה, החן, הדיוק הקלאסי, של הממלכה המתפוררת.

הם בדיוק במעבר הזה, שבין תקופות, ובין סגנונות.

מלבד הרקע ההיסטורי, שמסביר מדוע הם נראים דווקא כך, יש לקנקנים האלו, ספציפית, ביוגרפיה פרטית משלהם.

בכל פעם שאני מסתכל על אחד הכלים באוסף שלי, אני רואה סיפורים. מנסה לדמיין איך נראו הקנקנים האלו, כשנקנו לראשונה, חדשים, ונשלפו בזהירות מהקופסה. איזה ידיים החזיקו אותם, ובאיזו שעה של היום? האם הם היו בשימוש יומיומי, או יצאו מהארון רק באירועים מיוחדים? (המצב שלהם מרמז שהם נשמרו בקפידה).

איזה חוויות היו להם? כמה פעמים הם החליפו ידיים, מקום מגורים, עיר, מדינה? האם הם היו שם, ברגעי משבר קשים? או בנקודות של אושר?

זו תכונה נפלאה שיש לחפצים 'של פעם'. לווינטג' ולענתיקות. הם כמו חוט דקיק ולא נראה שמתחיל ברגע הזה, ונמשך אחורה בזמן, עמוק אל תוך העבר.

עכשיו הם מצטרפים כחברים של כבוד באוסף הסיפורים והאגרטלים שלי. זה היופי באגרטלים, ובחפצים ישנים בכלל: הם נטענים בזיכרונות, הופכים חלק מהחיים, ואז – בבת אחת – משתחררים, מתאפסים, ומתחילים מחדש.

איזה נחמד לחשוב שגם אנחנו יכולים.

×

עגלת קניות

WhatsApp דברו איתי ב-WhatsApp